Anmäla resebolag – flygpassagerares rättigheter

Information till dig som har hamnat i tvist med ditt resebolag eller researrangör

Det finns flera aktörer du kan vända dig till om du vill anmäla ett resebolag när en tvist uppkommer eller om du tycker att produkter och tjänster som du har köpt i samband med din resa inte lever upp till konsumenträtten.

Innan man gör en anmälan mot ett resebolag vid tvister rekommenderar vi att man först försöker föra en dialog med resebolaget. Läs igenom villkoren och skriv ned vad du anser är fel. För fram dina klagomål till resebolaget. Berätta vad du vill och ställ krav. Det är väldigt få resebolag som struntar i sina kunder. Med rätt dialog kommer resebolagen oftast att hjälpa dig.

Om du ändå känner att resebolaget inte lever upp till dina förväntningar enligt lagen så kan Utrikesgruppen hjälpa dig med rådgivning och vägledning. Om du ska reklamera resan så ska du i första hand vända dig direkt till flygbolaget oavsett om du har köpt biljetten via en resebyrå. Skriv till företaget och berätta vilka dina krav är: Ditt ersättningskrav och varför du vill ha ersättning.

Klaga hos flygbolag med flygpassagerares rättigheter blankett

Du ska alltid klaga hos flygbolaget först. Använd antingen flygbolagets egen reklamationsblankett eller EU:s reklamationsblankett för flygpassagerare (PDF nedladdningsbar när du klickar).

För flygpassagerare med EU:s rättigheter gäller i följande fall:

  • När du flyger inom EU (flygbolag kan då vara baserat i eller utanför EU)
  • När ditt flyg ankommer till en EU stat från ett land utanför EU och flygbolaget är från EU
  • När ditt flyg avgår från en EU stat till ett land utanför EU (flygbolag kan då vara baserat i eller utanför EU)
  • När du inte redan har fått förmåner, ersättningar, ombokningar eller assistans från flygbolaget för de tvister eller problem som har uppkommit med din flygresa enligt reglerna i ett land utanför EU

Dessa reglerna inkluderar alla EU-länderna samt Guadeloupe, Franska Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin, Franska Antillerna, Azorerna, Madeira och Kanarieöarna, Island, Norge, Schweiz och Storbritannien. EU omfattar inte Färöarna, Isle of Man och Kanalöarna.

Innan du anmäler flygbolaget

Flygpassagerare bör alltid försöka kontakta flygbolagen innan de överväger andra sätt att hävda sina rättigheter, exempelvis rättsliga sådana. Detta kan bidra till en ömsesidig lösning i tvister som uppkommer mellan flygpassagerare och flygbolag inom det privaträttsliga området. Genom att söka efter en lösning mellan parterna direkt kan flygpassagerare se till att deras konsumenträttigheter respekteras och att de får den ersättning som de har rätt till.

Flygpassagerare rekommenderas att nå en förlikning till deras fördel.

Medlemskap

Utrikesgruppen har ett medlemskap. När du hamnar i situationer som gör att du behöver någon som hjälper dig. Sveriges kanske viktigaste medlemskap för resenärer. Läs mer om medlemskapet här.

2020-07-19