Dödsfallsintyg på spanska

Skapa föräldramedgivande som gäller för barn som reser med en av vårdnadshavarna, annan person eller ensam.

info@utrikesgruppen.se

Här beställer du översättning av dödsfallsintyg på spanska. Klicka här. Information till dig som ska beställa ett dödsfallsintyg på spanska. Här beställer du översättningen. Ladda upp dödsfallsintyget digitalt. Du får sedan tillbaka dödsfallsintyget i originalöversättning på spanska till din postadress.

Ett dödsfallsintyg innehåller:
Uppgifter om när en person avled
Uppgifter om vilka de efterlevande personerna är
Uppgifter om nuvarande maka/make
Uppgifter om tidigare eventuell maka/make
Uppgifter om barn till den avlidne
Uppgifter om barnbarn visas om barnen inte längre lever

Registrera dödsfallet och efterlevande

Kom ihåg att du som efterlevande själv måste registrera dödsfallet och dig själv som efterlevande i Efterlevanderegistret. Det sker inte automatiskt. När du registrerar dig får du viktiga meddelande som myndigheter, banker, företag m.m. vill skicka till efterlevande.

Oftast handlar kontakten om eventuella arvsutbetalningar och andra viktiga meddelanden. Vill du som efterlevande ta del av informationen ska du registrera dig som efterlevande och dödsfallet. Banker, myndigheter, företag och andra organisationer söker kontakt med efterlevande och avlidna även efter ett dödsfall.

På spanska

Du kan behöva beställa ett dödsfallsintyg på spanska om du exempelvis behöver bevisa att en person har avlidit och att du har ett släktskap med personen. Översättningen av dödsfallsintyget till spanska kan du använda i juridiska ärenden som du har utomlands. Det kan exempelvis handla om ett arv, avregistreras från företag, försäljning av bostad, bouppteckning, bankkontot eller andra ärenden som kräver auktoriserad översättning av dödsfallsintyg till spanska. Försäkringsbolag utomlands kan komma att kräva att du visar upp ett dödsfallsintyg i det spanska språket, exempelvis i Spanien eller i andra spansktalandeländer som finns i Latinamerika.

När kan du beställa ett dödsfallsintyg?

Ett dödsfallsintyg kan du beställa efter att läkaren har skickat in ett dödsbevis till Skatteverket. Ett dödsbevis är ett konstaterat dödsfall, vilket betyder att personen som avlidit till 100% inte längre lever. Dödsbeviset skickas till Skatteverket normalt sätt dagen efter att en person har avlidit.

Skatteverket måste först se till att registrera att personen har avlidit därefter ska läkaren också skicka in ett intyg om dödsorsaken till Socialstyrelsen som också ska registrera orsaken till dödsfallet. Detta sker automatiskt och du behöver inte registrera dödsfallet på något sätt.

Skatteverket skickar endast dödsfallsintyg på svenska

När dödsbeviset och dödsorsaken har registrerats kan du beställa ett dödsfallsintyg från Skatteverket genom att ringa 0771-567 567 och i talsvaret säger du ”beställa dödsfallsintyg”. Sedan kopplas du till rätt anställd hos Skatteverket som tar emot din beställning. i talsvaret så kommer du till rätt handläggare.

När du har beställt dödsfallsintyg på svenska av Skatteverket kan du sedan beställa en översättning av dödsfallsintyget till spanska. Beroende på hur många andra som har beställt en översättning av dödsfallsintyg på spanska kan leveranstiden variera något. Du får alltid reda på leveranstiden innan du gör din betalning.

Du beställer enkelt en översättning av dödsfallsintyg på spanska genom att ladda upp dödsfallsintyget digitalt här.

info@utrikesgruppen.se

Senaste nytt

Skapa ett föräldramedgivande snabbt och enkelt online. Gäller för barn som reser med en vårdnadshavare, någon annan än sina vårdnadshavare eller ensam.

Sök