Medellín, Colombia
Colombia vill att fler nystartade företag inom den ”Orange ekonomin”, vilket bland annat inkluderar den kreativa och teknologiska branschen, att dessa ska etablera sig i landet. Nya lukrativa avregleringar med noll skattesatser ska få entreprenörer att börja se Colombia som ett av världens bästa alternativ för techföretag att verka i.
”Den Orange ekonomin” som inkluderar många techföretag och bland annat branscher som: arkitektur, konst, kommunikation, film, design, publicering, spel och leksaker, mode, musik, reklam och TV uppvisar mer BNP än Colombias absolut största exportvara kaffe.
För att driva tillväxt och högre sysselsättning satsar Colombia hårt på den ”Orange ekonomin” som har blivit en motor för ung sysselsättning och som spelar en mycket viktig roll i landet. Colombia har många branscher som växer snabbt och den Orange ekonomin är en sektor som representerar en betydelsefull tillväxt i det latinamerikanska landet.
Bland annat växer musikbranschen i Colombia mycket snabbt och när man kopplar samman den traditionella turismen fick landet se det största turistantalet under 2018 samtidigt som musikfestivalerna i Colombia drog sin största publik på länge.
7-års skattesemester i Colombia
Kreativa och teknologiska branscher har alltid varit en av Colombias viktigaste sektorer men branscherna har trots det varit kraftigt beskattade och det har försvagat tillväxten av nya företag. På grund av höga skatter har entreprenörernas kreativitet och nyskapande reducerats, vilket det alltid gör med höga skatter. För att stimulera människors nytänkande som ska skapa nya techföretag ändrar Colombia på sin skattepolitik för startup-företag inom den orange ekonomin.
För att fler nystartade företag inom kreativa och teknologiska sektorer ska skapas i Colombia så inför landet en ny politik med noll inkomstskatt under de första sju åren. Detta innebär också ett lägsta belopp för investeringar och att ett minimum av arbetstillfällen ska skapas. Med detta hoppas Colombia att höga volymer av innovation ska bli en verklighet.
Latinamerikas Silicon Valley
Colombias tekniska utveckling, liksom dess sociala, ekonomiska och politiska utveckling tar stora steg framåt. Tillväxten i landets tekniska industri ökade med 177% mellan 2007 och 2012 och uppgick till 6,8 miljarder USD. Colombias nya miljö är unik och har blivit så attraktiv att huvudstaden Bogotá, valdes av Mark Zuckerberg till att vara den stad som ska vara med i projektet där man erbjuder gratis internet. Företag som Google, Facebook och Microsoft har gett Colombia sitt förtroende och har öppnat kontor i Bogotá.
Den ekonomiska utvecklingen för Colombias medelklass ökade med 50% mellan 2004 och 2014, enligt en rapport från Världsbanken. De hemliga ingredienserna i Colombias förändring är diversifiering av ekonomin och en politik som drivs av utländska investeringar. USA:s export till landet har ökat med nästan 400% sedan 2003. Colombia har även tecknat handelsavtal med USA, Kanada och Europa och är medlem i Pacific Alliance, ett latinamerikanskt samarbetsblock som främjar förbindelserna med Asien.
Förväntningarna på Colombias ekonomi detta år är en tredubbling i sin storlek jämfört med det senaste decenniet. Landets framsteg gör att Colombia hoppas på att landet ska positionera sig som Latinamerikas svar på Silicon Valley.