Så blev Puerto Rico en musik-supermakt

Puerto Rico, det amerikanska territoriet är en paradisö i Karibien. Det bor 3,2 miljoner människor här. Förutom att vara en av världens vackraste semesterdestinationer har landet producerat en rad otroligt stora artister. Det finns en osannolik fabrik för musikalisk talang i landet. Vilka är förklaringarna till varför den ena efter den andra Puerto Rico-artisten lyckas?

Ön har en stolt musikalisk historia. Från salsa, bomba och plena till mer dagsaktuella stilar som reggaeton och latin trap, det finns alltså gott om musikaliska influenser att inspireras ifrån. Tillgången till USA:s mainstream-musikmarknad har lett till att puertoricaner snabbt och stort kan kliva in i rampljuset.

Pionjärer som Daddy Yankee, Don Omar och Wisin y Yandel satte reggaeton-trenden på världskartan för ungefär femton år sedan. Det är inte ovanligt att artister från Puerto Rico får många av sina låtar visade miljarder gånger på YouTube. Fonsis mega hit ’Despacito’ med Daddy Yankee var sommarens största låt 2017 och skapade ett ännu större intresse för musik från Puerto Rico. Den låten har 6,6 miljarder visningar. Andra puertoricanska artister som fått sina låtar visade fler gånger än 1 miljard på YouTube är bland annat: Anuel AA, Nicky Jam, Ozuna och Bad Bunny. 

Tillgången till USA har hjälpt mycket

Det finns flera förklaringarna till Puerto Ricos stora musikframgång. Vissa säger att historien om den musikaliska kultur som finns på ön är en tillräcklig förklaring till varför artisterna är så stora idag. Andra hävdar att artister från Puerto Rico har gynnats av nära band med USA, vilket har gjort det enkelt för artisterna att växa i städer som exempelvis New York och Miami. Puertoricaner är amerikanska medborgare och det gör det lättare för artister att få tillgång till den amerikanska marknaden, det finns nästan inga visumbegränsningar för resandet runt om i världen, vilket underlättar för artisternas expansion.

I mer än ett sekel har puertoricaner kunnat exportera sin musikkultur till USA och därifrån till resten av världen. Puerto Rico ligger på en musikalisk logistisk punkt där de kan använda så många olika influenser: från Europa, USA och Sydamerika. Puerto Rico har en fördel när det gäller att komma åt marknader i Nordamerika.

”Puerto Ricos förhållande till musik är allt. Det är en ö full av talanger och om du växer upp där då kommer du att växa upp med att leva och andas musik.”
– Bad Bunny.

Reggaeton är en mix av reggae, karibisk dancehall och amerikansk hiphop och den bröt ut på allvar på den internationella marknaden 2004 oberoende av myndigheternas försök i Puerto Rico att slå ned på den nya reggaeton-genren som man ansåg vara omoralisk och våldsam. Exempelvis så beslagtog polisen i Puerto Rico hundratals cd-skivor från skivbutiker i huvudstaden San Juan år 1995. Polisen hävdade att de bröt mot lokala obscenitets-lagar.

Efter reggaeton har den yngre generationen med artister som Anuel AA, Ozuna och Bad Bunny kommit med den senaste stora trenden: Latin trap, en mix av reggaeton och trap-musik, en hårdare rap-subgenre med ursprung från södra USA. Det finns en hunger i dessa nya artister att fortsätta rita sina egna gränser och att markant kunna få skilja sig från alla andra artister och vara helt unika i sin egen genre.

Puerto Ricos närhet till USA återkommer alltid när frågan ställs om varför nya stora artister med nya stilar alltid har rötter från Puerto Rico. Angel Kaminsky, verkställande vice ordförande för Universal Latinamerika, berättar, som så många andra, att närheten till USA har gjort det lättare för artister att experimentera med nya stilar, men förklarar att teknikens roll i dagens samhälle gör saker och ting enklare. ”Streaming-tjänster är fantastiska eftersom det har sänkt barriärerna – i kombination med sociala medier kan artister medverka direkt utan några gränser,” säger han. ”Tack vare de musikaliska plattformarna och sociala medier kan musiken resa snabbare,” säger han. ”Artister idag är inte längre beroende av en VD för ett skivbolag för att släppa sin musik. Det har också varit en av nycklarna till framgång. ”

När fler och fler lyssnar på latinsk musik siktar artister och skivbolagen högt. För några år sedan var artisternas mål bara att ha en stor sommarlåt – nu vet puertoricanska artister att en global räckvidd året runt är möjlig. Samarbeten mellan olika genrer och mellan amerikanska och latino-artister som börjar bli mer vanligt hjälper puertoricanska artister att nå stora framgångar i världen.

När musiken blommar skapas andra möjligheter för Puerto Rico

Puerto Rico strävar till att öka antalet resenärer till ön med ett nytt högteknologisk underhållningsdistrikt samtidigt expanderar man sin marknadsföring i en push för att ses som mer än bara en destination där man kan sola och bada. Som en del av sina planer på att skapa variation i utbudet på Puerto Rico ser det amerikanska karibiska territoriet till att förvandla sig till ett affärs- och nöjescentrum. Puerto Rico är angelägna om att locka fram tillgången till alla ekonomiska fördelar som den nya affärsturismen kan ge. Puerto Rico vill visa att de kan tävla som en förstklassig konferens- och underhållningsdestination. Nyckeln till den satsningen kommer att vara lanseringen av El Distrito i San Juan som är en av den viktigaste utvecklingen i Puerto Ricos historia för turism.

Världen kommer att få se ett San Juan i ett helt annat ljus. Puerto Rico kommer att få en plats i världsklass där man kan samlas och få uppleva något nytt. Det kommer att vara autentiskt och minnesvärda upplevelser som visar de unika aspekterna av öns kultur och de bästa egenskaperna hos invånarna: lyckliga, levande och energiska.

I anslutning till ”Puerto Rico Convention Center” i San Juan, kommer El Distrito att lanseras som en ambitiös och högteknologisk samlingsplats som kommer att erbjuda första-klass restauranger, detaljhandel och underhållning. Besökare kommer också bokstavligen kunna få en fågel-tur över platsen tack vare att platsens många avdelningar kommer att ligga under bar himmel. Det 50 000 kvadratmeter stora torget kommer att innehålla ett avancerat digitalt system med LED-skärmar. El Distrito har redan kontrakt med tre högprofilerade företag som kommer att installera det avancerade digitala systemet. El Distrito kommer att ha en arena med plats för 6000 åskådare och vara värd för konserter och andra företagsevenemang. Caribbean Cinemas VIP kommer också att öppna 8 biosalonger. Ett nytt Aloft Hotel kommer att byggas med 177 rum.

Illustration av El Distrito
Puerto Rico kommer att bli underhållningens huvudstad i Karibien

El Distrito kommer att lanseras under det första kvartalet 2020 och kommer att bli en viktig förändring i öns återhämtning efter orkanen Maria. Puerto Rico hoppas på positiva reaktioner från omvärlden som kan resultera och ge en öppning för ytterligare affärs- och kongressturism i Puerto Rico där ön får möjligheten att lämna dem negativa effekterna orkanen Maria gav befolkningen. Puerto Ricos turistexpansion i år ger flera anledningar till optimism. Tidigare stängda flygrutter har nu återupptagits efter orkanen Maria och turistantalet är inte bara högre än förra året, utan faktiskt högre än före orkanen.

Puerto Rico har försökt att främja sin gästvänlighet på ön. Här är alla en vänlig själ som turister kan dricka, dansa och äta middag med. Puerto Rico hoppas att spänningen kring El Distrito kommer att öka öns popularitet. Det kommer att bli som en bit av Times Square med en latinsk känsla och en karibisk stämning.

Prisa Group står bakom projektet El Distrito i San Juan. Vill du veta mer? Besök projektets webbplats, Instagram- eller Facebookkonto:
https://eldistritosanjuan.com/
https://www.instagram.com/distritosanjuan/
https://www.facebook.com/eldistritosanjuan

2019-12-27